Friday 27 March 2015

Travelog#28 - Hotel

Hotel Hilton

Ni la rupa hotel Hilton, hanya ada tingkap yang boleh dibuka dan ditutup. Hotel ni besar dan banyak tower. Tak silap ada 5 kesemuanya. Kami tinggal di tower nombor 3. Tower yang kami duduk ni di tepi jalan utama ke masjid. Jadi keluar dari lobi terus nampak jalan. Tak perlu belok kanan atau kiri. Rasanya semua tower macam ni kot, penulis sendiri tak berkesempatan nak ziarah semua tower tu. Tapi rasanya tower 3 antara yang paling dekat dengan masjid.

Hotel Hilton
Hotel ni bersebelahan dengan Zam-Zam Tower atau Clock Tower, hanya sebatang jalan jadi pemisah. Jadi kalau nak shopping tu memang dekat sangatlah, tapi penulis sendiri tak pernah masuk dalam Zam-Zam Tower tu sampailah balik Malaysia. Bukan takde masa tapi tak minat sangat merayau dalam shopping complex ni.

Permandangan hotel dari depan dataran masjid
Hanya bersebelahan Zam-zam Tower
Bilik

Bilik luas, selesa dan berhawa dingin. Ada TV, cerek air, gelas, peti ais, ironing board, almari dengan penyangkut baju dan peti besi. Katil bujang ada 4 bijik, ada 2 sofa panjang, bilik air 2, meja makan 3 kerusi, telefon. Bilik ni tak pakai kunci, kami diberikan kad, masukkan pada slot pintu tu dan bukak...simple. Telefon tu untuk call ke bilik yang lain. Dail je nombor bilik. Nombor bilik penulis ialah 31704. Maknanya tower nombor 3, tingkat 17, bilik nombor 4.

Bilik hotel
Permandangan dari tingkap
Bilik air memang luas tapi takde tub mandi. Hotel kat Madinah ada. Tak kisah bukan nak mandi berenang pun. Shower air panas memang panas, panasnya sampai berasap. Kena adjust banyak kali barulah ok. Seterika kena minta kat room service. Call je pastu dia akan hantar ke bilik. Tapi tak panas, seterika untuk kegunaan hotel memang macam tu. Ada tulis 'safety iron for hotel'. Lebih 1 jam gosok jubah yang sepatutnya 10 minit je.

Channel TV

Kali ni boleh on dan keluar gambar. Masa kat hotel Madinah tak boleh. Channel ada banyak, movie Hollywood pun ada, 24 jam tanpa henti tapi subtitle bahasa arab la. Channel news, bola pun banyak. Penulis tekan remote nak tengok semua channel, apa yang menarik ada 2 channel live. Satu untuk Masjid Nabawi dan satu lagi Masjidil Haram. Channel ni takde cerita lain, 24 jam dok tayang gambar dalam masjid disertai dengan bacaan Al-Quran dan Hadis.

Channel Madinah

Gambar atas tu channel Madinah, LIVE. Patutlah kat tiang Raudhah ada banyak kamera besar-besar. Sentiasa bergerak kiri dan kanan. Rupanya untuk live streaming.

Channel Makkah

Ni pulak channel Makkah. Ada bagusnya juga ada channel macam ni, boleh tengok dulu bagaimana keadaan dalam masjid. Boleh kita aturkan masa, tengok dulu orang ramai atau tak. Masjid dekat je, kalau tak ramai baru pergi tawaf tapi kalu penuh baik jangan. Tengok orang tawaf tu, tak sesuai untuk kita pergi masa tu, carila masa lain yang kurang crowded. Penulis selalu buka channel ni, kadang-kadang tak tutup sampai ke pagi sebab ada bacaan Al-Quran.

Dewan Makan

Sebenarnya bukan dewan makan, tapi restoran. Konsep Hilton tak sama dengan hotel-hotel pajak kat Madinah tu. Restoran ni terletak dalam shopping complex. Bangunan hilton ni sama macam Zam-Zam tower, bawah shopping mall...atas hotel. Jadi kalau nak ke restoran tu kena naik lif yang berasingan. Keluar dari lobi dan naik lif dekat basement parking kereta.

Semua tower bersambung melalui basement ni. Jadi kalau dari tower 3 nak ke tower 4 kena lalu kot sini. Faham tak? Mutawif kami dah bawa semua jemaah untuk tunjukkan lokasi restoran ni pada hari kami check-in. Dah naik lif basement tu tekan tingkat 3. Keluar lif aje, kami dah berada dalam Hilton Shopping Complex. Dugaan jugak ni, sambil nak pergi makan mata tu dok jeling kedai kiri kanan.

Restoran Aletlalah
Makanan ala-ala melayu, menu memang sedap. Ada air buah, dessert, roti, sayur selain dari nasi. So kalau yang tak selera nak makan nasi pun boleh kenyang. Makan diberi 3 kali sehari. Tapi jangan makan time waktu solat, restoran ni akan tutup lampu bila orang azan tak kiralah walau kita tengah makan.



Kedudukan restoran ni mengadap ke arah masjid. Jadi sambil bersantap boleh tengok masjid. Relax dan tenang je. Perasaan insaf pun ada sebab kita makan mewah, tapi orang lain berlapar. Kalau tengok kat dataran tu ramai gelandangan yang tidur kat situ, orang-orang susah yang rumahnya hanyalah di masjid. Yang duduk situ satu famili pun ada dengan anak-anak kecil. Kesian...tapi tu dah jadi tanggungjawap kerajaan Saudi. Penulis percaya ada bantuan yang diberikan. Belum ada lagi yang mati kelaparan kat Masjidil Haram.

View dari restoran

No comments:

Post a Comment