Tuesday 6 August 2019

Travelog#18 - Rawdhah

Raudhatul Jannah - Taman-taman Syurga

Raudhah ni terletak di sebelah makam Nabi. Kawasan rawdah ni tak besar, adalah sebesar 2x saiz court badminton dan hanya boleh muat 200 jemaah sahaja. Tapi penulis tengok, jemaah yang solat dalam tu lebih dari kapasiti yang sepatutnya. Terasak-asak dan aksi tolak-menolak, terpijak tengkok orang sedang solat, terpijak tangan, kaki, kepala adalah perkara biasa. Nak solat disini kena banyak bersabar.

Tapi kalau tak buat macam ni, sampai bila-bila pun tak akan dapat solat disitu. Jika anda berpeluang solat disini, mintalah doa banyak-banyak kerana sangat mustajab. Doa kita akan dikabulkan oleh-Nya. Mintalah apa sahaja, jangan malu. Ini peluang mungkin sekali seumur hidup. Penulis sendiri sebak ketika berdoa. Insyaallah, balik Malaysia nanti akan ada perubahan.

Sentiasa sesak dengan jemaah
Rawdah ni maksudnya 'Taman-taman Syurga'. Ini berdasarkan hadis Nabi saw: "Antara rumahku dan mimbarku adalah taman dari taman-taman syurga" (Bukhari no. 1196). Kawasan ni antara mimbar dan rumah Nabi. Sekarang rumah Nabi dah jadi makam. Maknanya area ni sekarang adalah diantara mimbar dan makam Baginda saw. Jutaan jemaah yang datang ke sini semuanya ingin solat di dalamnya. Jadi kita kena pandai cari waktu yang sesuai untuk enter kawasan ni. Raudhah ni dibuka 24 jam dan sentiasa ramai. Waktu yang paling mudah nak masuk adalah antara pukul 1-3 pagi. Nak kata mudah tak sangat, tapi kurang sesak berbanding waktu lain.

Mimbar

Mimbar Rasul tetapi bukan yang asal.
Inilah sempadan rawdah, iaitu dari mimbar Rasul ke makam Baginda. Lihat ada kanvas penghadang putih ditepi mimbar. Disitulah berakhirnya sempadan rawdah. Selain tanda mimbar dan makam, kawasan rawdah juga diletakkan karpet berwarna hijau. Semua karpet di dalam masjid nabawi berwarna merah kecuali rawdah. Selama mana kaki kita ni masih berpijak atas karpet merah maknanya anda belum sampai lagi ke kawasan raudhah.

Pemisah Rawdah.
Inilah pemisah antara rawdah, karpet hijau dan merah. Lihat sahaja berapa ramai orang yang berada di atas karpet hijau sampai takde langsung ruang nak solat. Mereka berdiri menunggu giliran, masing-masing dah tempah tempat solat dengan menunggu dibelakang jemaah yang sedang solat. Orang tu beredar je terus mereka ni masuk ganti. Begitulah sistem kat sini, jadi kena banyak bersabar.

Peringatan diterjemah dalam pelbagai bahasa. 
Penulis berpeluang solat di raudhah hampir setiap malam. Mungkin ini rezki penulis yang datang dari jauh. Selain solat sunat, penulis juga berpeluang solat fardhu disini. Waktu yang paling crowded adalah ketika solat fardhu. Siapa yang dapat solat time ni dikira amat bertuah. Penulis juga dapat solat di hadapan mimbar dan mihrab Rasul. Syurkur kepada Allah swt.

Mihrab

Antara tempat yang menjadi favorite jemaah adalah di tiang taubat, tiang pengawal, tiang wangi, tiang tahajud (tiang ni di luar raudhah), kawasan mimbar dan mihrab. Ni la antara kawasan yang menjadi rebutan jutaan jemaah dari seluruh dunia. Siapa yang dapat solat di area ni dikira cukup bertuah sangat. Mihrab tu la tempat Rasul berdiri menjadi imam solat berjemaah. Rasulullah saw membina mihrab pada tahun 2 hijrah setelah mendapat perintah dari Allah swt supaya menukar arah kiblat. Sebelum itu kiblat ummat islam adalah di Baitul Maqdis. Perintah itu turun ketika Nabi sedang solat di Masjid Qiblatain.

Mihrab
Di tepi kiri mihrab ni ada laluan keluar, belok ke kiri terus nampak makam Rasul...sebab raudhah ni disebelah kanan makam. Lepas solat elok keluar ikut sini kalau mampu, bagi salam pada Rasulullah dan keluarla ikut pintu Baqi. Kat laluan keluar tu ada pak syeikh yang duduk atas kerusi di tepi mihrab. Dia jaga jemaah yang buat perkara khurafat. Mesti ada la, jemaah datang dari pelusuk dunia dengan bermacam mazhab, thariqat, yang sesat, yang taksub, yang tak tahu apa-apa pun ada, berdiri je kat situ tak tahu nak buat apa. Sampai pak syeikh tu suruh "solat haji, solat...". Laluan keluar ni dilarang untuk solat sebab akan menghalang aliran trafik. Ramai jugak yang cuba angkat takbir tapi dihalang oleh polis.

Saf Solat

Nak cari saf ni kena bijak. Gambar dibawah tu jemaah sedang intai ruang nak masuk dalam raudhah. Gambar ni penulis ambil masa berdiri atas karpet merah, belum lagi enter dalam raudhah. Jangan berdiri dan berkumpul dengan mereka ni. Cuba masuk perlahan-lahan dan cari orang yang sedang solat. Terus berdiri dibelakangnya. Dia selesai solat dan bangun, cepat-cepat ambil tempat dia. Kedua, pergi ke tengah atau depan hampir dengan mihrab atau mimbar. Selalunya kat sini masih ada ruang untuk solat.

Kat sini ada polis yang jaga makam, kalau dia nampak kita, insyaallah dia akan bantu. Ketiga, cara ni zalim skit tetapi sangat berkesan. Solat je di depan orang yang sedang tidur, atau sedang mengaji, atau sedang bersembang, atau sedang mengelamun. Puak ni bukan tahu beri kerjasama, selfish. Kalau kita dah angkat takbir, suka tak suka dia akan bagi ruang untuk kita. Begitu juga orang di depan, dia akan bergerak ke depan skit supaya kita boleh sujud.


Saf memang cukup-cukup kritikal. Pantang ada ruang kosong mesti ada orang berdiri kat situ. Yang berdiri betul-betul depan orang sedang solat pun ada. Sampai masa nak rukuk terpaksa bagi isyarat, kalau tak memang tak boleh rukuk. Sepatutnya sebidang karpet tu hanya untuk 1 saf tapi dah jadi 2 saf. Nak sujud kepala ketika solat cukup payah. Terpaksa kecilkan tubuh ni supaya dahi dapat sentuh atas karpet.

Masa nak angkat kepala tu kena hati-hati, kekadang terhantuk kaki orang yang sedang melangkah kepala kita ketika solat. Kat sini langkah kepala orang selamba je. Nak buat macam mana, dah takde ruang nak lalu, terpaksalah kena buat begitu. Penulis buat jugak, memang tak boleh marah sebab semua orang buat.

Lihat betapa sempitnya ruang solat
Masa kursus, penceramah tu kata kalau nak berdoa dalam raudhah jangan angkat tangan selepas solat. Doa la ketika sujud terakhir. Kalau dah selesai solat dan angkat tangan nak berdoa, polis kat situ akan tarik kita keluar sebab nak bagi peluang kat orang lain pulak. Inila tips yang dia bagi. Tapi sepanjang penulis bersolat dalam ni, takde pun polis yang jaga. 

Yang tidur pun ada, yang baca quran pun ramai, yang doa sampai sejam pun ada jugak. Mereka yang tak buat apa-apa pun ada, dok sembang je sementara tunggu masuk waktu sebab sayang takut tempat tu diambil orang lain. Mungkin polis pun tak larat nak jaga, lantak korang la. Pepandaila cari tempat sendiri. Wallaahuallam

Raudhah untuk Wanita

Bagi kaum wanita, ada zon masa untuk mereka, iaitu dari pukul 7am-11am. Petang selepas zohor sehingga hampir asar dan disebelah malam pula selepas isyak hingga 12 malam. Kenapa ada masa khusus untuk wanita? Sebab rawdah ni adalah kawasan solat kaum lelaki. Untuk wanita ada sistem yang agak sistematik, supaya masing-masing semua dapat peluang solat. Kalau lelaki ikut sistem buat sendiri.


Waktu raudhah dibuka untuk kaum wanita, hanya separuh sahaja kawasan ni dibuka. Selebihnya akan diletak kanvas sebagai penghadang. Bermula dari belakang sampai ke tiang muazin tu. Akan ada polis wanita yang jaga, mereka boleh cakap melayu. Waktu nak masuk akan dibahagi ikut negara.

Dibawah payung gergasi ni la jemaah wanita berkumpul sebelum masuk ke raudhah
Sebelum tu semua diminta berkumpul di luar rawdah, tunggu arahan. Bila tiba masanya polis akan susun ikut giliran negara masing-masing. Tujuannya ialah supaya tak nak bagi kena belasah, maklumlah orang arab ni body besar, beza dengan kita tubuh slim. Matila kena lenyek nanti. Yang dari Iran, Irak, Turki, Pakistan, Saudi masuk dulu. Lepas tu giliran Malaysia dan Indonesia. Kadang-kadang geng Turki dicampur dengan Asia sebab mereka ni lembut dan baik macam kita. Tak sama macam Arab atau Parsi, mereka ni main langgar je, dahla pakai jubah besar. Yang terpelosok masuk dalam kain puak tu pun ada...masa bangun dari sujud tetiba je jadi gelap. :) 

Tiang Tahajud

Dalam rawdah ada banyak tiang bersejarah. Seperti yang penulis cerita, kawasan rawdah ni tak besar. Tapi nak pergi satu tiang ke tiang yang lain cukup seksa. Memang la kalau boleh nak solat kat semua tiang yang ada dalam tu, tapi pepaham je la. Semua tiang ni dulunya batang pokok kurma. Ada lapan tiang yang bersejarah kesemuanya. 

Antaranya tiang tahajud, tiang wangi, tiang pengawal, tiang Aisyah, tiang taubat, tiang katil, tiang perwakilan dan tiang maqam Jibrail. Kesemua tiang ni ada sejarah yang tersendiri. Tapi penulis nak cerita tentang tiang tahajud sebab tiang ni dah takda. Bukan dirobohkan tetapi dilindung oleh rak-rak buku.

Jemaah sedang solat dihadapan tiang tahajud.
Tiang Tahajud sekarang berada dalam makam.
Tiang ni berada di belakang rumah Siti Fatimah. Tetapi sekarang tiang ni dok dalam pagar hijau tu, dekat makam Rasul. Ada mihrab kat belakang rak al-quran tu sebagai tanda. Kat situlah Rasul selalu solat tahajud. Tempat ni menjadi kegemaran Rasul untuk bermunajab kepada Allah swt. Mihrab tu masih ada tetapi ditutupi dengan rak, penulis sendiri tak paham kenapa pemerintah Saudi buat macam ni. Apa motifnya? Kalau tak nak bagi orang solat kat sini, tutup terus je la kawasan tu. Tapi boleh solat, boleh baca quran kat situ, nak tidur pun boleh.

Mihrab Tahajud

Tempat Muazin dan Imam 

Kat atas tu tempat muazin
Dalam raudhah, ada disediakan tempat muazin untuk melaungkan azan. Tempat tu mengadap ke arah mimbar Rasul. Dibuat bertingkat, ada tangga. Tak tinggi, agaknya dalam 7-8 kaki sahaja. Di antara dua tiang tu la tempat muazin melaungkan azan untuk solat fardhu 5 kali sehari. Manakala tempat imam pula di mihrab Rasul. Siapa yang solat diluar dataran, ada diletakkan tanda amaran supaya jangan melebihi garisan ini sebab itulah sempadan antara kedudukan imam dan makmun.

Papan tanda tentang kedudukan imam. Ada juga dalam bahasa melayu
Kerja Pembersihan

Apa yang penulis perasan ialah selepas solat subuh, kawasan Raudhah ni akan dihadang dengan kanvas putih untuk kerja-kerja pembersihan. Mereka tak halau orang yang masih solat dalam tu, tetapi nak masuk memang dah tak dibenarkan.

Penghadang Kanvas

Pekerja yang bersihkan kawasan ni memang ramai, mereka semua guna vacuum portable boleh sangkut kat belakang macam beg...sangat praktikal. Karpet tu bukannya kotor sangat pun, tapi tetap dibersihkan setiap hari. Dalam bab ni penulis memang puji kerajaan Saudi menjaga masjid ni, kebersihan memang A+.

Pekerja sibuk membersihkan karpet sekitar Raudhah
Salah satu pintu ke Raudhah ditutup sementara.

Lebih kurang selepas Syuruk, kanvas ni akan dibuka seperti biasa. Beginilah rutin setiap hari di Masjid Nabawi.

No comments:

Post a Comment