Tuesday 6 August 2019

Travelog#39 - Rumah Rasulullah saw

Rumah Nabi Muhammad saw

Rumah Beliau saw terletak di kawasan Masjidil Haram dekat dengan terminal bas. Penulis sebenarnya tak tahu kat mana terminal bas ni. Selama 2 hari semenjak tiba di Makkah penulis cuba cari tapi tak jumpa sebabnya tak bertanya. Nak tanya mutawif, tapi bila jumpa dia je jadi lupa sebab lawatan ke sini bukan sebahagian dari program Anadalusia.

Cerita yang dikaitkan dengan rumah asal Rasulullah saw yang sekarang dijadikan perpustakaan

Pada 15/3/2015 penulis berjalan keliling masjid nak cari terminal bas tapi tak jumpa. Selain dari landmark stesen bas ni, orang kata rumah Rasul saw dekat dengan rumah Abu Lahab yang sekarang dibuat toilet lelaki. Penulis cari semua lokasi toilet kat luar masjid, tapi kawasan tu takda pulak library. Apa yang penulis tahu tapak rumah Nabi saw sekarang ni dibina perpustakaan. Mungkin ada lagi toilet yang belum jumpa?

Penulis masuk bangunan Saie dan keluar melalui pintu Marwah. Kat situ ada toilet besar dan didepan toilet ada paip zam-zam. Penulis jalan terus melepasi toilet tu dan nampak satu bangunan seperti library. Ya, itulah tapak rumah Nabi saw dengan Siti Khadijah...mereka hidup di dalam rumah itu selama 28 tahun lamanya.

Tapak rumah Rasul saw dibina library
Naik tangga tu dan nampak info yang diletakkan di dinding. Pemerintah Saudi melarang perbuatan khurafat dan bidaah seperti berdoa mengadap rumah ini, bersolat dihadapan pintu, mencium dinding dan menangis-nangis di hadapan rumah ini. Alasannya kerana tidak ada dalil yang konkrit bahwa inilah tapak asal rumah Rasulullah saw. TETAPI rumah asal Rasulullah saw memang dikawasan ni, cuma lokasi tepat tidak ada siapa yang tahu.

Perbuatan bidaah adalah dilarang

Dekat pintu masuk juga ada sign besar warna biru yang mengatakan tidak ada dalil sahih ini adalah tapak rumah Baginda saw. Di terjemah dalam 7 bahasa.

7 bahasa

Saudaraku seislam:
Tidak ada dalil soheh yang menentukan tempat lahirnya Nabi Muhammad saw. Maka mengambil berakah di tempat ini, atau mengkhususkannya dengan sholat atau doa adalah perbuatan yang dilarang menurut syariat.

Paip air ZamZam

Kat tepi library ini ada paip zamzam, dikelilingi oleh pagar. Ada polis yang jaga kat pintu. Orang ramai datang isi dalam tong-tong besar. Nampak macam telaga, tapi bukan.

Jemaah sedang mengisi tong

Di depan library ni ada toilet lelaki. Ada yang menceritakan bahwa kononnya disinilah dulunya tapak asal rumah Abu Lahab, seorang yang paling ekstrem melawan dan bermusuh dengan Nabi saw.

Tapak asal rumah Abu Lahab yang sekarang dijadikan toilet lelaki


No comments:

Post a Comment